מגשימים את החלום – איך פותחים בית קפה?

אחד החלומות המשותפים להרבה מאוד אנשים, הוא פתיחת בית קפה קטן. אצל רובם הוא נשאר בגדר חלום, אבל ישנם כאלה שהולכים עד הסוף, ומחליטים להפוך אותו למציאות. על מנת שיצליחו במשימה המורכבת הזו, עליהם ללמוד איך לפתוח בית קפה, ולעבור את המסע המאתגר צעד אחר צעד.

 

הקונספט: איזה בית קפה לפתוח?

אם אפשר היה לצפות בחלומות של מי שרוצים לפתוח בית קפה, כנראה שכל אחד מהם היה נראה קצת אחרת. ההגדרה הכללית של בית קפה מתייחסת למקום הסעדה, שמאפשר ישיבה נינוחה ומציע תפריט של משקאות קרים וחמים, לצד מזון קל. אלא שבפועל, ישנם סוגים שונים של בתי קפה - עם תפריט רחב או מצומצם; אוכל קל ובסיסי או משביע ומורכב; מקומות ישיבה מעטים או רבים; שעות פתיחה קצרות או ארוכות; אווירה ביתית וחמימה או אורבנית ועניינית; ועוד. 

כיוון שכך, עוד לפני שמתחילים לחשוב על הגשמת החלום, חשוב לדייק את הרעיון ולהבין מה הסגנון, הגודל והכיוון הקולינרי של בית הקפה שמתכננים לפתוח. זאת מכיוון שהקונספט של בית הקפה משפיע על כל הפרמטרים הקשורים בהקמה שלו. על מנת להדק אותו, מומלץ לחפש מקורות השראה בעולם, לגלוש באתרים של בתי קפה, לקרוא תפריטים, לבקר בכמה שיותר מקומות ולהעלות כמה שיותר רעיונות על הכתב. לאחר מכן, ניתן יהיה להרכיב מהם חזון ברור וקונקרטי, ממנו ייגזרו פרמטרים רבים, כמו מיקום, גודל, קהל יעד ועוד.

 

בונים תקציב: כמה עולה לפתוח בית קפה?

עלות הקמת בית קפה היא נתון משתנה, המושפע מגורמים רבים. פתיחת בית קפה רחב ידיים במיקום מרכזי ומבוקש, תהיה יקרה בהרבה מפתיחה של בית קפה קטן ואינטימי בשכונת מגורים. לפני שמתחילים בתכנון ובביצוע, חשוב להבין מה העלויות העיקריות עימן יהיה צורך להתמודד. על בסיס העלויות הללו ניתן לבנות את התקציב, ולהבין מה הסכום שיש לגייס לצורך ההקמה. 

לתהליך זה נהוג לקרוא בשם "תוכנית עסקית", הכוללת בדרך כלל את תיאור החזון העסקי של בית הקפה, הגדרת קהלי היעד, ניתוח התחרות, אסטרטגיית התמחור, ותוכנית השיווק המתוכננת. חשוב שהתוכנית תיקח בחשבון גם הוצאות בלתי צפויות. תוכנית עסקית מחושבת היטב, תסייע בכל שלב בתהליך קבלת ההחלטות ותעזור לגייס משקיעים, במידת הצורך. היא תאפשר גם להבין כמה מרוויח בית קפה כמו זה שמתכוונים להקים.

 

יוצאים לדרך: איך פותחים בית קפה?

אחרי שמבינים את סדר הגודל התקציבי ומגייסים את הסכום, אפשר להתחיל לעבוד. יש להעניק תשומת לב רבה לכל שלב בתהליך, לבחור באנשי מקצוע אמינים ובעלי ניסיון, ולא לנסות לעגל פינות. בית קפה נראה אולי כמו עסק פשוט, אבל בפועל הוא דורש ניהול קפדני ומקצועי על מנת שיוכל להצליח.

  1. מיקום והשכרה: למיקום של בית הקפה יש השפעה עצומה על הצלחתו, לכן חשוב להיות בטוחים שמדובר במיקום הנכון ולא להתפתות לעלויות השכרה נמוכות, שיעלו ביוקר. יש לקחת בחשבון, שעלויות ההשכרה מהוות נתח משמעותי מהתקציב השוטף של בית הקפה. הן מושפעות מגורמים שונים, ביניהם האטרקטיביות של המיקום, גודל החלל, איכות וסגנון הבנייה, האם הנכס זקוק לשיפוץ מקיף ועוד. כדאי לעבוד עם מתווכים המתמחים בהשכרת חללים לבתי הסעדה, לערוך סיורים ולדבר עם בעלי מסעדות ונכסים. 
  2. רישוי והיתרים: על מנת להפעיל בית קפה, יש צורך להנפיק אישורים ורישיונות מסוגים שונים, לפי דרישות הרשות המוניציפלית. אלה יכולים להיות למשל רישיון עסק, היתר בריאות, אישורי טיפול במזון, תעודת כשרות או רישיון למכירת אלכוהול. במידה ובמקום כבר פעלו בית קפה או מסעדה, ייתכן שניתן יהיה להשתמש בחלק מהאישורים הקיימים. מכיוון שמדובר בתהליך מורכב וממושך, ישנם בעלי עסק שנעזרים בעורכי דין או באדריכלים המתמחים בכך, כדי לחסוך זמן וטרחה.
  3. תכנון המטבח: כאשר מתכננים את בית הקפה, יש להתייחס לשני עולמות - ה"פלור", האזור בו מארחים את הלקוחות, והחלקים הסמויים או הפונקציונאליים יותר, כמו המטבח, השירותים, המשרד וכדומה. כל אחד מהם מושפע גם מהדרישות הטכניות של רישיון העסק, וכמובן ממגבלות החלל.

 

כאשר מתכננים את המטבח ואת הבר, חשוב לקבל ייעוץ ולהזמין עבורם ציוד מקצועי, עמיד ואיכותי, שקל לתחזק. מדובר בהשקעה שאסור להתפשר עליה, מכיוון שהאיכות והיעילות של ציוד כמו תנור, טוסטר או משטח צליה, מאפשרות לבית הקפה לפעול באופן שוטף ותקין, לאורך זמן. בסופו של דבר, ציוד כזה הוא גם חסכוני יותר, משום שהוא מסייע למקסם את התפוקה של המטבח, לייעל את העבודה של אנשי הצוות ולצמצם הוצאות כמו מים, חשמל וחומרי גלם. חשוב לבחור בציוד שעונה על הדרישות הספציפיות של המקום והתפריט, ולהתאים לו את ציוד נלווה, כמו מנדפים או מנקזי שומן.

  1. עיצוב ושיפוץ: העיצוב של חלל האירוח חשוב על מנת ליצור את האופי והאווירה של המקום. במידה ומדובר בבית קפה קטן, ביתי ואינטימי, אפשר להיות גמישים יותר ולחסוך בהוצאות, באמצעות עיצוב עצמי בעזרת ריהוט משופץ מיד שנייה. אם רוצים לפתוח בית קפה יוקרתי ומסוגנן, כמובן שיש צורך להעסיק מעצב מקצועי, ולהשקיע משמעותית בשיפוץ של המקום וברכישת ריהוט ואביזרים. 
  2. גיוס עובדים: החזון והתכנון של בית הקפה, יכתיבו את כמות העובדים, הסוג שלהם ורמת המקצועיות המצופה מהם. אלה ישפיעו כמובן על הוצאות השכר, ההטבות והתנאים הסוציאליים שלהם. בית קפה שמגיש קפה וכריכים, יכול להעסיק כוח אדם מצומצם ולא מיומן. אך אם רוצים לפתח תפריט רחב כמו של מסעדה, יש לגייס מנהל מטבח מקצועי וצוות טבחים, לצד מלצרים בעלי ניסיון. יש לקחת בחשבון שבכל מקרה יהיה צורך להכשיר את העובדים לפני הפתיחה וגם לאחריה, ככל שיידרש. מעבר לנתונים היבשים, יש לזכור שהצוות הוא חלק בלתי נפרד מהאווירה של בית הקפה, לכן חשוב שיתאימו לחזון ולרוח של מי שעומד מאחוריו.
  3. הצטיידות במלאי: לפני שהעסק מתחיל לפעול, צריך להשקיע ברכישה של מלאי, שיספיק לתקופת הפעילות הראשונית ולאחר מכן באופן שוטף. לשם כך יש לרכוש חומרי גלם מסוגים שונים, וכן מוצרים כמו חומרי ניקוי, ציוד לשירותים, מפיות ועוד. חשוב ליצור קשר עם ספקי מזון, משקאות וציוד מתכלה שונים, ולהשוות ביניהם מבחינת איכות, תמחור ואפשרויות משלוח. בחירה בספק הנכון תבטיח את קיומו של מלאי עקבי ואיכותי. 

 

י. פפר בע"מ - ציוד מקצועי לבתי קפה

בין אם אתם מסעדנים משופשפים ובין אם אלו הצעדים הראשונים שלכם בתחום, כל פתיחה של עסק חדש מלווה בהתרגשות וגם בהתלבטויות רבות. אם החלטתם לצאת לדרך ולפתוח בית קפה משלכם, נשמח לעזור להגשים את החלום ולסייע לכם לבחור את הציוד המתאים והאיכותי ביותר לבר ולמטבח. ציוד כזה יסיר מליבכם את הדאגה לגבי התפקוד הטכני והיעיל של המטבח, ולפנות אתכם לניהול ההקמה והתפעול השוטף של בית הקפה. אנחנו מזמינים אתכם להתרשם ממגוון התנורים, הטוסטרים, משטחי הצלייה והציוד הנלווה שבאתר, ולפנות אלינו כדי לקבל ייעוץ ושירות מקצועיים בטלפון 03-5335038